ZŠ a MŠ Loučka
Zš a mš Loučkaokres Vsetín
příspěvková organizace
ZŠ a MŠ Loučka
Základní škola a mateřská škola Loučka
okres Vsetín, příspěvková organizace

Vize školy

Základní škola - Vize ZŠ Loučka

Formulace vize

Na základě analýzy SWOT a jejího shrnutí jsme jednoznačně dospěli k závěru projektovat naše aktivity jako tzv. komunitní školu. Jsme přesvědčeni o tom, že to je cesta, která umožní řadě škol podobných té naší přežít nepříznivý demografický vývoj. Škola musí přizpůsobit svoje další působení potřebám a požadavkům společenského vývoje tak, aby byla vnímána jako instituce potřebná. Škola musí pozitivně působit na využívání volného času veškerého obyvatelstva na základě rozvoje mimovyučovacích aktivit ve své hlavní činnosti.

Bude to reakce na potřeby trhu práce, kdy lidé budou motivováni k dalšímu vzdělávání, k dalším aktivitám, které podpoří jejich schopnost adaptovat se na změněné životní podmínky.

Bude to reakce na potřeby trhu práce, kdy lidé budou motivováni k dalšímu vzdělávání, k dalším aktivitám, které podpoří jejich schopnost adaptovat se na změněné životní podmínky.

Bude to reakce na řešení místních nebo regionálních problémů v oblasti péče o volný čas veškerého obyvatelstva. Tím se škola ještě více otevře praktickému životu.

 

Škola musí nabízet občanům vzdělávací kursy, využívání volného času.

Škola se otevře i tím, že mnohem více bude nabízet své kapacity k dispozici okolním zájemcům.

Škola musí mnohem více využít všech regionálních institucí, podniků, jednotlivců apod. k zefektivnění vlastní hlavní činnosti.

Vtažením velkého množství lidí do systému školy na základě vzájemné výhodnosti a spolupráce se výrazně zvýší spoluodpovědnost všech zainteresovaných na materiálním vybavení školy.

To je nesmírně náročný úkol, který naši školu čeká. Časový horizont nelze jednoznačně určit. Bude záležet na celospolečenských podmínkách, ale především na schopnosti všech spolu komunikovat, spolupracovat a na schopnosti měnit ustálené zvyky. Některé prvky se mohou začít realizovat ihned. Je nutné především začít, stanovit si priority, utvořit týmy, které budou řešit jednotlivé dílčí kroky či projekty. Výsledkem by pak měla být právě komunitní škola.

Formulace cílů

Jestliže chceme začít naplňovat naši vizi, musíme s její realizací začít bezprostředně. Naštěstí již existuje celá řada odborných publikací, které se tímto problémem zabývají. Studiem těchto publikací jsme získali jakýsi návrh znaků dobré komunitní školy a z něj bude nutné vycházet.

I. Orientace školy na učební a životní situace dětí a mládeže

  • Škola formuluje své cíle, vzdělávací obsahy, normy a hodnoty v souladu s tzv. "evropanskými kompetencemi" za spoluúčasti žáků.
  • Požadavky a potřeby žáků jsou východiskem výchovného a vzdělávacího programu školy.
  • Škola klade prioritní důraz na ochranu fyzického i duševního zdraví žáků i pracovníků.
  • Program školy (školní vzdělávací program) je kognitivní, sociální a emočně vyvážený a zohledňuje doplňkové programy a funkci tzv. skrytého kurikula (tj. zkušenosti, poznatky a dovednosti žáků z činnosti mimo školu).
  • Škola vytváří prostředí podporující poznávání a učení.
  • Škola podporuje žáky vzhledem k jejich individuálním možnostem a výkonům.
  • Škola vyhledává ve prospěch žáků partnerskou spolupráci s dalšími společenskými institucemi v obci.
  • Škola na konkrétních příkladech veřejně prezentuje, jak je možné řešit aktuální problémy s ohledem na perspektivní místní i celospolečenské cíle a potřeby.

II. Zavádění inovací v rámci postupného rozvoje školy

  • Škola je chápána jako učící se organizace, v nichž se rozvíjejí iniciativy zejména učitelů, žáků a rodičů.
  • Zřizovatelem poskytnutý volný prostor využívá škola tvořivě žádoucím způsobem:
    • oblasti metodicko-didaktické
    • v oblasti pozitivní atmosféry školy
    • v oblasti materiálního zajištění inovačních procesů
  • Četnost výkonů školy a jejich srovnávání podporují vzájemné ovlivňováni zpočátku izolovaných inovačních procesů.
  • Škola pravidelně informuje o zjištěné a dosažené kvalitě, vztahu mezi vstupy a výstupy a efektivitě (vztah mezi předem stanovenými cíli a dosaženými výsledky vlastni práce.
  • Škola nabízí vlastní inovační a evoluční zkušenosti celému vzdělávacímu systému.

III. Úroveň pedagogických pracovníků

  • Zřizovatelské a organizační struktury vzdělávacího systému odpovídají za motivaci a zvyšování výkonnosti pedagogických pracovníků.
  • Škola podporuje systematické i nesystematické další vzdělávání zejména v oblasti didakticko-metodické, komunikativní a relaxačně antistresové.
  • Škola má přidělené (dostatečné prostředky pro vlastní experimenty v zájmu řešení praktických problémů místního nebo regionálního charakteru.
  • Učitelé jsou vedeni k týmové spolupráci v mezipředmětových aktivitách, flexibilitě vzájemné zastupitelnosti a k využívání zkušeností pro vytváření funkčního právního prostředí školy.
  • Kultura vztahů mezi učiteli (a také žáky) se vyznačuje porozuměním, důvěrou a pochopením.
  • Mimořádné výkony jsou odměňovány a dokumentovány jako inspirace k dalším.
  • Mimořádná podpora zvenčí je věnována permanentnímu vzdělávání pracovníků.

IV. Systém řízení a vedení školy

  • Ve vedení školy převažují prvky funkčního kolegiálního (partnerského) řízení nad hierarchickým.
  • Vedení školy má jasný systém odměňování učitelů.
  • Vedení školy rozvíjí školu za spoluúčasti učitelských, žákovských a rodičovských iniciativ a zohledňuje i externí sociální partnery.
  • Vedení školy dohaduje program školy a vlastní kvalitativní standardy se zřizovatelem a nadřízenými orgány.
  • Vedení prosazuje a umožňuje pravidelné sebehodnocení a hodnocení kvality probíhajících procesů.
  • Vedení školy deleguje dílčí pravomoci v oblasti organizační, personální a ekonomické.
  • Vedení školy se stává vzorem pro ostatní aktéry procesů ve škole probíhajících, které pravidelně hodnotí.
  • Rozhodujícími kritérii hodnocení vedení školy jsou odborné kvality a schopnost uskutečňovat a stále dynamicky rozvíjet vzdělávací program školy.

V. Otevřenost školy vnějšímu prostředí

  • Škola ve svém vzdělávacím programu zohledňuje místní a regionální zvláštnosti a potřeby.
  • Účinnost spoluúčasti rodičů a dalších sociálních partnerů probíhá v rámci demokratických forem.
  • Otevřenost školy vůči sociálnímu okolí přispívá ke zlepšování nabídky školy.
  • Škola podporuje rodiče v jejich výchovném působení v rodině i ve škole.

VI. Činnost školy ve vzdělávacím systému

  • Konstruktivní spolupráce s dalšími složkami vzdělávacího systému vede ke zlepšování práce školy.
  • K uskutečňování rámcových požadavků systému je škola vybavena potřebnými kompetencemi a zdroji.
  • Školy pravidelně předkládají a zveřejňují výsledky své práce.
  • Vzdělávací systém účinně podporuje školy v jejich rozvoji a vytváří jim k tomu potřebný prostor a podmínky.

VII. Autoevaluace a hodnocení kvality

  • Škola pravidelně organizuje procesy hodnocení kvality v činnosti vedení školy, učitelů a žáků.
  • Evaluace se soustřeďuje zejména na:
    • plnění cílů vzdělávacího programu školy
    • spokojenost žáků, rodičů a dalších institucí
    • spokojenost spolupracovníků
    • ekonomické využívání zdrojů
    • vyhodnocování účinnosti evaluačních nástrojů
  • Zveřejněné sebeevaluační výsledky jsou východiskem pro vnější evaluaci školy a pro podporu z veřejných zdrojů.

Aktuální počasí

dnes, středa 8. 5. 2024
oblačno 15 °C 4 °C
čtvrtek 9. 5. zataženo 17/4 °C
pátek 10. 5. polojasno 19/7 °C
sobota 11. 5. skoro jasno 21/9 °C

Užitečné odkazy

facebook
MS365

skolaonline

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie